ثبت مشاور
» » صادرات صنایع دستی ایران به کشورهای جهان

صادرات صنایع دستی ایران به کشورهای جهان

تاریخ : 1399.04.28
نظرات : 0

نقش ورا : صنایع دستی کشور ایران ، اغلب از طریق پست ، یا سفر به سایر کشورها و خرید و فروش و هدیه دادن صنایع دستی ، توسط مسافران و سایر ایرانیان مقیم خارج از کشور و یا توریست ها ، انتشار داده میشوند و همین امر موجب شده تا آمار دقیق و یا تقریبی ، از میزان خرید و فروش صنایع دستی ایران ، توسط کشورهای خارجی و عرضه آنها در بازار های خارجی ، در دسترس نباشد و به قولی ، میزان صادرات صنایع دستی ایران به سایر کشورها ، به قولی بصورت چمدانی و حمل و نقل آن ، توسط مسافران و توریست ها با سایر کشورهای جهان باشد.

در بسیاری از مواقع ، افرادی ، با عرضه صنایع دستی ایران و ایجاد کسب و کار مرتبط با این عرضه ، اقدام به توزیع و فروش این نوع از کالاها نموده اند . 

با محاسبات انجام شده ، میتوان به خوبی دریافت که صادرات صنایع دستی ایران ، به سایر نقاط جهان ، یکی از پر رونق ترین صادرات غیر نفتی را شامل می شود و میتواند ارز زیادی را وارد کشور کند و همین امر ، موجب گسترش اشتغال زایی خواهد شد. جالب است بدانید که ایران رتبه سوم بین کشور‌های تولید کننده صنایع دستی را دارد ولی رتبه صادرات آن ۳۹ است. این مساله ، جای تامل دارد و نیاز به رسیدگی می باشد تا رتبه صادرات صنایع دستی ایران به سایر کشورهای جهان ، کاهش پیدا کند.

 

آموزش شناخت صنایع دستی ایران

 

راهکار ایجاد کسب و کار مرتبط با صنایع دستی

 

در ابتدا ، بایستی در زمینه حرفه و صنایع دستی که قصد دارید راه اندازی و ایجاد کنید ، کاملا اطلاعات کسب نمایید. برای این منظور ، کتاب ها ، سفر های محلی و وبگردی و البته سایت نقش ورا ، به شما عزیزان کمک خواهد نمود تا بتوانید کسب و کار خود در زمینه صنایع دستی را ایجاد نمایید.

 

اگر قصد ایجاد کسب و کاری مرتبط با صنایع دستی منطقه ای خاص از کشور را دارید ، حتما از افراد بومی و به قولی ریش سفیدان در این زمینه ، و ساکن در آن منطقه ، پرس و جو کنید و کمک بگیرید.

 

اگر قصد صادرات صنایع دستی تولیدی و ایجاد شده خود ، به سایر مناطق جهان را دارید و یا علاقمند به انتشار آنها در بازار های داخلی هستید ، حتما در نظر داشته باشید که قیمت مواد اولیه و مصرفی شما ، باید بسیار کم هزینه باشد تا علاوه بر تعیین و میزان دستمزد ساخت هر کالا ، میزان قدرت خرید در بازار های داخلی در نظر گرفته شود و همین مساله ، برای عرضه به بازار های خارجی نیز مهم است. توجه کنید که کالایی با کیفیت خوب و مناسب و قیمت مناسب و پائین ، همیشه پر طرفدار و بازار گرمی دارد و میبایست در این زمینه ، میزان سود افراد و شرکت و کارخانه ، درنظر گرفته شود تا اشتغالزایی بالاتر و تداوم بیشتری داشته باشد. از مهم‌ترین خصوصیات تولید صنایع دستی، این است که مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن هزینه زیادی ندارند و نهایتاً اثری که بوجود می‌آید، قیمت بالا‌تری خواهد داشت و بر این اساس ، تولید و فروش صنایع دستی ، بسیار سودآور خواهد بود .

 

 

نحوه صادرات صنایع دستی تولید شده 

 

پس از ایجاد کسب و کار و درنظر گرفتن شرایط ذکر شده و تصرف بازار داخلی ، برای صادرات کالای مرتبط با صنایع دستی و صنایع دستی ، بایستی مطالعات و تحقیقات خود را در زمینه قوانین صادرات کالا از ایران، افزایش دهید. حالا نوبت آن است که کارت بازرگانی دریافت کنید. برای دریافت این کارت باید ۳ سال سابقه فعالیت‌های تولیدی و تجاری داشته باشید. کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ، می توانند کارت بازرگانی دریافت کنند و منعی ندارند.

 

 

نحوه بازار یابی و عرضه و صادرات صنایع دستی به خارج از کشور

 

توجه داشته باشید که صنایع دستی کشورها ، در سایر کشورهای جهان ، ناشناخته هستند و برای شناسایی این صنایع دستی ، بایستی تبلیغات مناسبی در بازار کشور مورد نظر ، انجام شود . با گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی ، میتوانید با ترجمه و قرار دادن مطالب و توضیحات گوناگون در صفحات اینستاگرام ، سایتهای گوناگون و سایر شبکه های اجتماعی ، بصورت مستقیم و غیر مستقیم ، اقدام به تبلیغات نمایید و بازار عرضه خوبی را فراهم نمایید.

 

به دو روش میتوانید صنایع دستی تولیدی خود را به بازار های خارجی ، عرضه نمایید :

 

روش بازرگانی و تجارت : در این روش ، شما به عنوان تاجر ، کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی دریافت کرده اید و اقدام به صادرات صنایع دستی میکنید.

 

روش چمدانی : در این روش ، شما به تعداد محدود و کم ، بصورت شخصی ، بدون پرداخت هزینه گمرک خودتان اقدام به خارج کردن محصولات صنایع دستی از کشور می کنید .

 

 

معایب و مزایای صادرات با روش تهیه کارت بازرگانی : 

 

معایب : در این روش ، هزینه های مربوط به دریافت کارت بازرگانی را بایستی در نظر بگیرید و همچنین پیگیری و برخی تداخلات و گمرکی ها کمی کار را دشوار میکنند.

 

مزایا : در این روش ، میزان عرضه صنایع دستی و تولیدات در زمینه صنایع دستی ، بسیار بالا بوده و سود حاصله نیز بیشتر و خستگی و دشواریها را جبران میکند.

 

معایب و مزایای روش صادرات چمدانی : 

 

معایب : در این روش ف تعداد محدودی کالا را میتوان جابجا نمود و برای جابجایی آثار ساخته شده از فلزات گران بها مانند طلا و نقره ، بایستی مجوز داشته باشید و بدون داشتن مجوز نمی‌توانید این‌گونه صنایع دستی را به خارج از مرز‌های ایران منتقل کنید. به علت حجم کم انتقال صنایع دستی در این روش ، سود کمتری نیز عایدتان خواهد شد .

 

مزایا : در این روش ، هزینه گمرک پرداخت نمیکنید .

 

از قدم اول تا صادرات

 

اولین و مهم ترین مساله در زمینه تولید و صادرات صنایع دستی ، داشتن سرمایه کافی است تا بتوانید علاوه بر پرداخت هزینه های مواد اولیه ، کارمندان و کارگران ، تولید و بسته بندی و ... ، سایر هزینه ها و ملزومات صادرات را که در ادامه شرح داده شده اند را پرداخت نمایید .

 

گرفتن کارت بازرگانی برای صادرات و واردات : برای گرفتن کارت بازرگانی ، نیاز به سه سال فعالیت تولیدی و تجاری دارید. این کارت می‌تواند برای شخص شما یا برای شرکت شما صادر گردد. 

 

هزینه های گمرک : بر اساس تعرفه ، هزینه های گمرک را بایستی پرداخت کنید و نکته مثبت درباره صادرات صنایع دستی این است که به کالا‌ها عوارض صادرات تعلق نمی‌گیرد.

 

بیمه : بیمه ها برای باز گرداندن خسارت ناشی از صدمات و اتفاقات در زمان حمل و نقل ، کاربرد دارند و جزء ضروریات می باشند. بیمه‌های هوایی، بیمه‌های دریایی و بیمه‌های زمینی از این نوع ملزومات هستند که بر اساس تعرفه و مزایای هر نوع بیمه، هزینه آن متفاوت خواهد بود.

 

صنایع دستی و موانع در صادرات صنایع دستی 

 

بسته بندی : نوع بسته بندی و محکم بودن آن و در عین حال زیبا و شکیل بودن یک بسته بندی ، نیازمند توجه است و معمولا برای یک بسته بندی با دوام و زیبا ، که جلب توجه نماید و مشتریان را به خود جذب کند ، میبایست هزینه های بسیاری شود و حتی ممکن است هزینه ای بیشتر از قیمت خود کالا را در برگیرد.

 

حمل و نقل : حمل و نقل صنایع دستی ، بایستی بصورت ویژه ای انجام شود تا صدمه نبینند که زیر ساخت آن در کشور ما وجود نداشته یا هزینه زیادی می‌طلبد .

 

ارز : یکی دیگر از موانع صادرات صنایع دستی ، تبدیل ارز خارجی به ریال است که همواره از مهم‌ترین معضلات، تاجران بوده است.

 

عدم آگاهی از سلیقه مشتریان خارجی : در صورت عدم شناخت سلیقه و علایق مشتریان بازار های خارجی ، ممکن است صادرات ، با شکست مواجه شود و صادر کننده متضرر شود.

 

 

کدام کشورها ، از صنایع دستی ایران استقبال می کنند ؟

 

برخی کشورها و مناطق ، از صنایع دستی ایران ، استقبال ویژه ای می کنند و صنایع دستی ایران ف از اهمیت ویزه ای در این کشورها و مناطق ، برخوردار است .

کشورهایی از قبیل دبی ، ترکیه ، کشورهای اروپایی ، کانادا ، ارمنستان ، هند ، پاکستان ، امارات ، قزاقستان ، عراق ، گرجستان ، از پر طرفدارترین خریداران صنایع دستی ایران بشمار می آیند که از این کشورها و مناطق نیز ، به سایر کشورها و مناطق دنیا ، نیز صادر می شوند .

همین امر ، موجب شده تا صنایع دستی ایران ف در سایر کشورهای جهان ، شناخته شده و بازار خود را داشته باشد .

دسته بندی :  مقالات

نظر دهید :

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی شود

بالا